1 de juliol de 2022
— 16 d'octubre de 2022
Horari
De dimarts a dissabte: 10:00 a 14:00 i de 17:00 a 20:00 h. Diumenges: 11:00 a 14:00. Dilluns: tancat.
Museu Hidroelèctric de Capdella
Organitza
Museu Hidroelèctric de Capdella
Comissariat
Albert Sangenís Crotogino
Gratuïta
Publicacions

Enfilant l'agulla. Indumentària tradicional de la Vall Fosca

Enfilant l’agulla és el resultat d’una recerca impulsada pel Museu Hidroelèctric de Capdella que analitza la roba tradicional usada a la Vall Fosca durant el segle XIX.

La naturalesa fràgil de les peces de vestir i la voluntat de cenyir-nos a un territori tan limitat han fet que d’entrada la tasca fos difícil. Ha estat gràcies a la col·laboració de la gent de la vall, aportant els records dels repadrins així com rebuscant als calaixos i trebols de casa, que ha estat possible. A més, el treball de recerca que l’any 2021 es va fer amb l’escola La Vall Fosca, va ser de cabdal importància, perquè es van localitzar interessants i inèdites peces.

En aquesta recerca s’ha comptat, per una banda, amb la recopilació d’imatge gràfica —duta a terme per l’Associació Cultural Lo Gaial durant la dècada de 1990— que ha servit per il·lustrar aquesta mostra. I, per altra banda, les aportacions documentals que ha fet Ignasi Ros Fontana, estudiós del fons Violant i Simorra, dipositat a l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu, així com l’estudi de les peces procedents de la Vall Fosca dipositades al Museu de les Cultures del Món.

Les peces de roba estaven fetes bàsicament amb dos teixits, llana i cànem. El primer, manufacturat a partir dels vellons de les ovelles dels pobles de la vall, i el segon, s’obtenia de la planta herbàcia que es cultivava als canemars; els dos s’elaboraven a les cases. Puntualment, es compraven peces de cotó i, qui s’ho podia permetre, seda.

La roba s’aprofitava molt. Quan era nova, era per mudar, després s’utilitzava com a roba de diari, i quan ja no es podia apedaçar més se’n feien draps i finalment cassigalls.

Els homes tradicionalment vestien de calça curta, i complementaven la indumentària amb camisa, gorra llarga, calcilles i faixa. Quan feia molt fred es tapaven amb una capa.

Les dones vestien camisa, cosset, cotillons, faldilla, sac, mocador i davantal. A l’hivern, per abrigar-se es posaven el caputxó.

Els infants no tenien una roba específica, es vestien igual que els adults.

Gairebé tota la roba era negra. Les dones podien enllaçar llargs períodes de dol i haver de vestir de negre pràcticament tota la vida.

A la vall hi havia telers i batans, que van desaparèixer quan es va començar a vestir a la moda. Els sastres, molts d’ells ambulants, van elaborar moderns vestits, mentre que les modistes, ensenyaven a cosir a les noies, tant peces d’aixovar com vestits copiats de les actrius que sortien a les revistes.