24/09/2022

Captarrera de casa Gaspà de Capdella. Autoria: Bordas Altarribas. 1890.

Arriba la Fira de la Pobleta de Bellveí, i com sempre, el Museu també hi serà present, aquest any amb l’exposició «Era, era… i ara ni era ni paller». L’era va ser la part més important de la casa i dels espais ramaders fins a mitjan segle XX, quan la mecanització del camp, el despoblament i els canvis d’usos la van relegar a espai d’oci o s’hi van edificar cases, pisos o garatges. Per valorar i reflexionar sobre aquests usos i els seus canvis, el Museu i les veïnes de la Pobleta han organitzat aquesta mostra, on recordarem eres, terrats, ubbles i altres espais que han servit per batre, munyir o criar-hi animals en un principi, per passar a tenir altres utilitats més endavant. També es tracten les eines i oficis vinculats a eres i pallers, alguns ja desapareguts.

Creiem que la Fira de la Pobleta és l’entorn perfecte per presentar aquesta exposició. Com ja sabeu, la Fira Ramadera de la Pobleta marcava un moment molt important dins el calendari de la Vall Fosca. Les fires ramaderes se celebraven antigament quan el bestiar de pastura baixava de les muntanyes per passar l’hivern. Es tancava el procés de transhumància i les fires servien per fer els tractes i l’intercanvi de bestiar. Per això és durant la tardor que tenen lloc nombroses fires de bestiar.

Transhumància d’animals de peu rodó de pujada a les pastures d’alta muntanya.

Com explica Martí Boneta a La Vall Fosca: els llacs de la llum, la fira durava tres dies i «el dia 5 d’octubre s’hi portaven a vendre ovelles, corders i cabres; el dia 6, vaques i pollins; i, finalment, el dia 7 s’hi compraven els porcs petits per matar-los al cap de dos hiverns» (Boneta, 2003: 38). Actualment, la Fira se celebra durant el primer cap de setmana d’octubre.

Cavalls i vaques a les pastures d’alta muntanya. Normalment, baixen abans de la Fira, però dependrà de la meteorologia.

A més de l’exposició, el Concurs Comarcal de Cavall Pirinenc Català, el Concurs de Vaca Bruna dels Pirineus i la fireta de productes artesans i locals, durant la Fira també hi podreu veure i fer un munt d’activitats! Entre altres, hi tindran lloc demostracions d’elaboració d’embotits de porc (amb degustació inclosa!), el documental La matança del porc de Manel Dalmau, demostracions d’oficis artesans (cistellers, matalassers, etc.), un taller de ceràmica, demostració de l’Associació de Puntaires de la Vall Fosca, ball, concerts… Tot un cap de setmana per passar una bona estona! Podeu consultar el programa sencer aquí.