1 d'octubre de 2016
Gratuïta
Publicacions

Terrissa del Pallars i la Ribagorça

La terrissa i l’ofici de terrissaire van formar part, com molts altres oficis i elements culturals, del paisatge cultural quotidià del Pirineu fins a la dècada dels anys 1960 i abans que s’implantessin els processos de globalització cultural als que estem sotmesos actualment. Avui, després d’intenses transformacions econòmiques, socials i culturals en aquest territori, d’aquell ofici només en queden alguns pocs testimonis materials i immaterials. En aquest sentit, ens resten alguns objectes de vaixella que han passat de ser utilitzats d’utillatge quotidià a les cases a ser considerats peces de col·leccionista, alguns esbossos de memòria oral cada cop més difuminats, i els valuosos textos i descripcions que autors com Ramon Violant i Simorra, Fritz Kruger, i Joan Lluís —entre altres— van deixar-nos durant la primera meitat del segle XX i quan alguns d’aquests terrissers encara estaven actius.

La producció terrissera forma part del patrimoni etnològic i cultural del Pirineu i com a tal mereix ésser estudiada, conservada, difosa i restituïda. Aquesta indústria local, a més d’integrar evidents elements estètics de forma i de processos d’elaboració molt característics i que la diferencien de la que s’elaborava en altres zones del nostre país, ens aporta un important coneixement immaterial que ens ajuda a entendre tant l’economia com la societat del segle XIX i principis del XX al Pirineu. Per tant, el seu estudi i recuperació, ens ajuda a dignificar la nostra cultura i el nostre patrimoni.

Les institucions que vetllem per la conservació i la gestió del patrimoni del Pirineu hem de potenciar la recerca i la restitució d’aquest, i sens dubte l’estudi de la producció terrissera local pot ser un dels àmbits de treball. Des de l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu fa anys que es treballa en aquesta línia i per això no únicament ha intentat recuperar i documentar totes aquelles peces originals que ha localitzat, també ha buscat referències escrites i documentals sobre les indústries locals, i actualment està treballant en un projecte de recuperació i reproducció d’aquestes antigues produccions per tornar-les a restituir a les cases del Pirineu. Sens dubte aquesta exposició és una bona oportunitat per posar en valor la terrissa del Pirineu, no tant com a productes de col·leccionisme, sinó com una oportunitat per difondre i donar a conèixer la nostra història i cultura més recent i quotidiana.