1 d'octubre de 2022
Antonieta Clavé Solé
Gratuïta
Publicacions

Era, era... i ara ni paller ni era

Va ser al llarg del segle XIX quan es van construir la majoria de les eres que han arribat fins avui.

Durant el segle XX, les eres van ser un espai amb múltiples usos on es feia la batuda, es munyia o s’hi tancava el bestiar. La mecanització del camp, el despoblament i més tard la ramaderia extensiva van modificar l’ús que es feia de l’era.

Actualment, són un espai d’oci, una extensió més de la casa, o bé un garatge. En alguns casos, s’hi han edificat cases, pisos o establiments hotelers.

En aquesta exposició es fa un recull gràfic de les eres que s’han conservat sense massa modificacions. A més a més, hi ha fotografies de pallers, corrals, eines i construccions auxiliars com per exemple colomers, conillers, polleres o coms.

Cal destacar que hi ha fotografies d’aquelles eines i espais ramaders que han quedat en desús i que se n’està perdent el nom. Els noms s’han escrit tal com es pronuncien a la Vall Fosca.

Els objectius d’aquesta primera aproximació a l’estudi de les eres s’han ideat amb la intenció, en primer lloc, de valorar-les; en segon lloc, lluitar contra l’oblit i, en tercer lloc, recordar i conèixer les eines del camp i les feines de les persones que les van desenvolupar durant generacions.